undersida_top_1.jpg

Vägen till körkort

Hur går man tillväga för att ta ett körkort enklast? Denna fråga är ganska vanlig bland både elever och föräldrar! Här nedan kommer ett förslag på ett väldigt bra upplägg!

1. Ta kontakt med en Trafikskola och boka in en Introduktionsutbildning (Handledarkurs). Både handledaren och eleven måste genomföra denna utbildning. Man behöver ej gå samtidigt även om detta är trevligt och en trygghet hos eleven. Eleven måste vara minst 15 år och 9 månader vid utbildningstillfället. Kursen är giltlig i 5 år.
    2. Ansök om körkortstillstånd för eleven och handledartillstånd för handledare. Du ansöker om detta på transportstyrelsen.se
    3. När man är 17 år så är det väldigt bra att ta kontakt med en Trafikskola och boka en körlektion för att kolla av läget i körningen. Ni som handledare får gärna åka med!
    4. När man är ca 17 år och 6 mån så bokar man en test/Planeringslektion 60 min(Man kör ca 30-35 min sen planerar man allting fram till körkort, kurser, körlektioner, bokar prov etc) Man fixar teoriappen!
    5. Man gör nu R1
    6. Fortsätter ta körlektioner
    7. På slutet av din utb är det dags för R2
    8. Teoriprov
    9. Körprov

Viktigt att tänka på för dig som ska ta körkort!
    Att du kan ta med din privata handledare till körlektionerna på Trafikskolan.

Att du ringer återbud till en körlektion i god tid (Minst 24 timmar innan). Tala in på telefonsvarare alt skicka ett sms/e-post!

Att du kan betala både teori / körning med bankkort eller swish i din app eller på kontoret

Att Trafikskolan anmäler dig till prov enligt den plan du har gjort upp med din lärare.

Vid förfrågan erbjuds en dokumenterad plan och kostnadsberäkning över din utbildning.

Att du har giltig legitimation, ID-kort från banken eller svenskt pass.

Att du kan boka körtid genom att ringa tele: 0515-14201 eller via din app

Att teori och körning följs åt STR:s praxis för avbokning och återbetalning tillämpas. För information gå in på www.str.se

STR:s reklamationspolicy tillämpas.

LYCKA TILL!

Varmt välkomna att höra av er till oss vid frågor & funderingar !